Zapraszamy do zapoznania się z artykułem napisanym przez Mikołaja Krupę z klasy 3B. Tekst ten dotyczy opisu projektu Interblok, a ukaże się na łamach Gazety  Myślenickiej:  

 

INTERBLOK - twórca młodych techników?

W roku szkolnym 2011/2012 Gimnazjum nr 1 w Myślenicach zostało wybrane do testowania projektu INTERBLOK, mającego na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół gimnazjalnych kontynuacją nauki na kierunkach techniczno - przyrodniczych. Z czterech województw (małopolskie, podkarpackie, śląskie, świętokrzyskie) wybranych zostało 80 klas gimnazjalnych, w tym jedna z „Jedynki”. Do programu została zakwalifikowana klasa trzecia, która bierze udział w zajęciach odbywających się po lekcjach. Jedna sesja trwa 90 minut. Omawiane są tam zagadnienia z przedmiotów ścisłych: matematyka, biologia, fizyka, chemia, geografia.

 

 

W czasie zajęć młodzieży towarzyszą pozytywne emocje, panuje miła atmosfera i wszyscy są gotowi nie tylko na realizowanie zadań, ale także pomoc innym. Klasa jest podzielona na mniejsze grupy (2, 4, 6 – osobowe), lecz pomimo tego wszyscy ze sobą współpracują i tworzą zgrany kolektyw. Uczniowie wykonują wiele doświadczeń, badają zastosowania różnych substancji, potwierdzają wiele twierdzeń oraz tez. Zajęcia przeprowadzane są w sposób ciekawy dla obserwatora, a sposób przekazania informacji (więcej praktyki, niż teorii) powoduje zainteresowanie u młodzieży. Adrian, jeden z uczniów stwierdził: „Ten projekt to super sprawa. Pomaga zrozumieć tematy, które wcześniej sprawiały mi dużą trudność”.

 

W razie pozytywnych wyników testów, program INTERBLOK realizowany będzie w trzech kolejnych latach, przy czym w roku pierwszym uczniowie będą wykonywać eksperymenty naukowe według przygotowanych instrukcji. W roku drugim otrzymają do rozwiązania problemy badawcze, sami dobiorą metodę rozwiązania problemu i ją zrealizują. Natomiast w trzecim roku uczniowie staną się konstruktorami i zaprojektują oraz zbudują prototypy urządzeń spełniające określone normy.

 

W ramach programu uczniowie uczą się także przedsiębiorczości, kalkulują koszty pomocy naukowych oraz rozliczają osobogodziny pracy. Za każdym razem poddają zajęcia ewaluacji. Realizacja programu wspierana jest grą ekonomiczną oraz platformą internetową i forum wymiany doświadczeń, gdzie uczniowie mogą wymieniać się spostrzeżeniami i wiedzą z kolegami z innych szkół. Podjęte zostały różne przedsięwzięcia, mające na celu udoskonalenie tej inicjatywy. Przeszkolonych zostało blisko 1700 nauczycieli oraz 700 dyrektorów szkół.

 

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowany jest przez Samodzielne Koło Terenowe Społecznego Towarzystwa Oświatowego, Ministerstwo Edukacji Narodowej, a także przez Instytut Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

Czy INTERBLOK zostanie pozytywnie oceniony przez uzdolnioną młodzież w przyszłości? Czy spowoduje on większe zainteresowanie przedmiotami ścisłymi? Miejmy nadzieję, że za niedługi czas będziemy w stanie odpowiedzieć na te pytania. Trzeba pamiętać o tym, iż nauki techniczne są przyszłością, dlatego musimy próbować zachęcić młodych ludzi do studiowania tych właśnie kierunków. Pewne jest jednak, że wykonawców INTERBLOK – u czeka jeszcze dużo pracy, o czym świadczą wypowiedzi niektórych uczniów. W większości program spotyka się z pozytywnymi opiniami, ale ciągle są niedociągnięcia, które trzeba dopracować.


Mikołaj Krupa