12 grudnia odbyły się dwa ostatnie zajęcia Interblok z matematyki. Były zupełnie różne. Pierwszy z nich nosił nazwę: „Jak matematyka rozwiązuje problemy społeczno – ekonomiczne?”. Na przygotowanych płytach wiórowych o wymiarach 0,5m x 0,7m narysowaliśmy drogę pomiędzy trzema miejscowościami, które stworzyły trójkąt. Później wyznaczaliśmy miejsce na zbudowanie oczyszczalni ścieków w równej odległości od każdej wsi. Do tego potrzebowaliśmy ciężarków i sznurka. Drugim zadaniem na tym bloku było narysowanie drogi pomiędzy dwudziestoma domkami campingowymi. Na kartce zaznaczyliśmy przypadkowe punkty, a potem połączyliśmy je tak, aby między nimi była jak najkrótsza odległość. Na tym zakończyły się pierwsze zajęcia.

Drugi z zajęć Interbloku miał temat „Praktyczne zastosowanie twierdzenia Talesa”. Te zajęcia były dosyć trudne, ale nas nie pokonały. Dowiedzieliśmy się na czym polega twierdzenie Talesa. Pierwsze z zadań dotyczyło odczytania ogniskowej aparatu i po zrobieniu zdjęcia, obliczeniu odległości tego urządzenia od zdjęcia. Następnie zmierzyliśmy osobę fotografowaną, a na końcu korzystając z twierdzenia Talesa ponownie obliczaliśmy wysokość osoby, ale tym razem na matrycy aparatu. Następne z problemów postawionych przed nami było obliczenie cienia rzucanego przez książkę i patyczek położony obok. Ostatnie zadanie to tylko czytanie ze zrozumieniem. Tutaj głównie rysowaliśmy. Tak naprawdę w każdym ćwiczeniu musieliśmy naszkicować schemat doświadczenia.


Tak zakończyły się nasze zajęcia z Interbloku dotyczące  matematyki.

 

Agnieszka Kaleta , 3b