Z zeszłorocznej realizacji projekty Młody Asyż najmilej i najciekawiej wspominamy warsztaty na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dlatego też nie mogliśmy się doczekać tegorocznych spotkań z pracownikami tej uczelni. I nie zawiedliśmy się. Było barwnie, interesująco, pouczająco. No i pojechaliśmy w ramach lekcji, co też nie jest bez znaczenia...

Tym razem pojechała z nami nie tylko pani Emilia Adamów, ale też nasza wychowawczyni – pani Katarzyna Haberna i pan Marcin Gmyrek, bo w sumie pojechaliśmy całą klasą. Celem były dwa zajęcia warsztatowe poświęcone obrazowi raju w różnych religiach: „Błędne koło i jedno wyjście, czyli obraz zaświatów w buddyzmie." Oraz „Olam haba, czyli świat który nadejdzie." Zajęcia prowadzili pracownicy Katedry Studiów Porównawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z Instytutem Jana Pawła II.

Pani profesor zaczęła od... opisu muchy w słoiku. Uczniów naszej klasy najbardziej zaciekawił obraz kilku z aż osiemnastu piekieł. Zajęcia były pomyślane w taki sposób, że mogliśmy naprawdę dużo dowiedzieć się o buddyzmie. W centrum koła życia wpisane są trzy pożerające się zwierzęcia: kogut, wąż i świnia. Koło przemian widzieliśmy w wielu wersjach, nie tylko tradycyjnych, ale też popkulturowych, z holenderskimi kotami i rosyjską fasolką. Nie można było się nudzić choćby dlatego, że co chwilę musieliśmy się przesiadać i zmieniać miejsce wokół okrągłego stołu, który symbolizował tytułowe błędne koło. Na koniec pani profesor sprawdzała naszą wiedzą w czasie gry planszowej.

Po kwadransie na świeżym powietrzu wróciliśmy do sali, aby słuchać o judaizmie. Również dowiedzieliśmy się wielu interesujących faktów. Poznaliśmy kilkanaście przykazań spośród 613 (248 nakazów i 365 zakazów). Zinterpretowaliśmy żydowskie przysłowia: „Nagrodą za przestrzeganie przykazań jest samo przestrzeganie przykazań" oraz „Jedna godzina dobrych uczynków w tym życiu jest cenniejsza niż dzień w przyszłym".

Dowiedzieliśmy się, że Szeol nie jest odpowiednikiem piekła oraz tego, że Żydzi nie zachęcają do przejścia na judaizm, bo jeśli ktoś będzie przestrzegał tylko siedmiu przykazań to i tak zasłuży sobie na ten sam los, co Żyd przestrzegający kilkuset. Poznaliśmy żydowskie legendy o potworach: lewiatanie i szor haborze. Ustaliliśmy też, że pierwszym Żydem był... Abraham. Mieliśmy też okazję zaśpiewać żydowską piosenkę w języku jidisz. I chyba najważniejsze: wiemy do czego wybrany był naród żydowski. A wy wiecie?

Finałem spotkania był konkurs, w którym nagrodami były gadżety z logo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nikola Jaśkowiec, klasa II f


Więcej zdjęć – Warsztaty na UJ - kliknij tutaj.