chemia2Przedstawiamy ważne zagadnienia z chemii, na które trzeba zwrócić uwagę przed egzaminem gimnazjalnym. Jest to zestaw doświadczeń powtórkowych z chemii do egzaminu.


 Doświadczenia chemiczne

Pamiętaj ! każde doświadczenie opisujemy wg. schematu:

- czynność ( jakie czynności są wykonywane, jakiego sprzętu i jakich odczynników używasz),

- obserwacja (co widać, słychać, czuć),

- wniosek (na podstawie obserwacji np. zapis równania reakcji chemicznej, definicja zjawiska itp.)


Klasa I

1.Na czym polega różnica między zjawiskiem fizycznym a reakcją chemiczną?

2.Sporządzanie mieszanin i ich rozdział na składniki.

3.Badanie przewodnictwa cieplnego i elektrycznego metali.

4.Spalanie węgla, siarki i magnezu w tlenie.

5.Wykrywanie obecności tlenku węgla (IV).

6.Badanie właściwości tlenku węgla(IV).

7.Pochłanianie pary wodnej z powietrza przez stły wodorotlenek sodu.

8.Otrzymywanie wodoru w reakcji cynku z kwasem chlorowodorowym (kwasem solnym).

9.Obserwacja zjawiska dyfuzji.


Klasa II

1.Rozpuszczanie substancji w wodzie.

2.Badanie wpływu różnych czynników na szybkość rozpuszczania się substancji stałej w wodzie.

3.Sporządzanie roztworu właściwego, koloidu i zawiesiny.

4.Badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne substancji.

5.Obserwacja zmiany barwy wskaźników w zależności od odczynu roztworu.

6.Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego przez rozpuszczenie chlorowodoru w wodzie.

7.Badanie właściwości stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI).

8.Rozcieńczanie stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI).

9.Działanie stężonego roztworu kwasu azotowego(V) na białko.

10.Otrzymywanie wodorotlenku sodu w reakcji sodu z wodą.

11.Badanie właściwości wodorotlenku sodu.

12.Otrzymywanie wodorotlenku wapnia w reakcji tlenku wapnia z wodą.

13.Badanie rozpuszczalności wybranych soli w wodzie.

14.Otrzymywanie soli przez działanie kwasem na zasadę.

15.Reakcje magnezu z kwasami.

16.Reakcja tlenku magnezu i tlenku miedzi(II)z roztworem kwasu chlorowodorowego.


Klasa III

1.Wykrywanie węgla w substancji organicznej.

2.Badanie rodzajów produktów spalania metanu.

3.Otrzymywanie etenu i badanie jego właściwości.

4.Otrzymywanie etynu i badanie jego właściwości.

5.Badanie właściwości etanolu.

6.Wykrywanie obecności etanolu.

7.Badanie właściwości glicerolu.

8.Badanie właściwości kwasu etanowego (octowego).

9.Reakcja kwasu octowego(etanowego) z; magnezem, zasadą sodową, tlenkiem miedzi(II).

10.Badanie właściwości wyższych kwasów karboksylowych.

11.Reakcja kwasu stearynowego z zasadą sodową.