Przedstawiamy ważne zagadnienia z chemii, na które trzeba zwrócić uwagę przed egzaminem gimnazjalnym. Jest to zestaw doświadczeń powtórkowych z chemii do egzaminu.
Doświadczenia chemiczne
Pamiętaj ! każde doświadczenie opisujemy wg. schematu:
- czynność ( jakie czynności są wykonywane, jakiego sprzętu i jakich odczynników używasz),
- obserwacja (co widać, słychać, czuć),
- wniosek (na podstawie obserwacji np. zapis równania reakcji chemicznej, definicja zjawiska itp.)
Klasa I
1.Na czym polega różnica między zjawiskiem fizycznym a reakcją chemiczną?
2.Sporządzanie mieszanin i ich rozdział na składniki.
3.Badanie przewodnictwa cieplnego i elektrycznego metali.
4.Spalanie węgla, siarki i magnezu w tlenie.
5.Wykrywanie obecności tlenku węgla (IV).
6.Badanie właściwości tlenku węgla(IV).
7.Pochłanianie pary wodnej z powietrza przez stły wodorotlenek sodu.
8.Otrzymywanie wodoru w reakcji cynku z kwasem chlorowodorowym (kwasem solnym).
9.Obserwacja zjawiska dyfuzji.
Klasa II
1.Rozpuszczanie substancji w wodzie.
2.Badanie wpływu różnych czynników na szybkość rozpuszczania się substancji stałej w wodzie.
3.Sporządzanie roztworu właściwego, koloidu i zawiesiny.
4.Badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne substancji.
5.Obserwacja zmiany barwy wskaźników w zależności od odczynu roztworu.
6.Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego przez rozpuszczenie chlorowodoru w wodzie.
7.Badanie właściwości stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI).
8.Rozcieńczanie stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI).
9.Działanie stężonego roztworu kwasu azotowego(V) na białko.
10.Otrzymywanie wodorotlenku sodu w reakcji sodu z wodą.
11.Badanie właściwości wodorotlenku sodu.
12.Otrzymywanie wodorotlenku wapnia w reakcji tlenku wapnia z wodą.
13.Badanie rozpuszczalności wybranych soli w wodzie.
14.Otrzymywanie soli przez działanie kwasem na zasadę.
15.Reakcje magnezu z kwasami.
16.Reakcja tlenku magnezu i tlenku miedzi(II)z roztworem kwasu chlorowodorowego.
Klasa III
1.Wykrywanie węgla w substancji organicznej.
2.Badanie rodzajów produktów spalania metanu.
3.Otrzymywanie etenu i badanie jego właściwości.
4.Otrzymywanie etynu i badanie jego właściwości.
5.Badanie właściwości etanolu.
6.Wykrywanie obecności etanolu.
7.Badanie właściwości glicerolu.
8.Badanie właściwości kwasu etanowego (octowego).
9.Reakcja kwasu octowego(etanowego) z; magnezem, zasadą sodową, tlenkiem miedzi(II).
10.Badanie właściwości wyższych kwasów karboksylowych.
11.Reakcja kwasu stearynowego z zasadą sodową.