W ramach prowadzonej w naszej szkole edukacji teatralnej 23 maja 26 uczniów z klasy 3c i 1c zwiedziło Interaktywne Muzeum Starego Teatru MICET mieszczące się w podziemiach teatru. Ponieważ istnieje od niedawna i jest nieznane ogółowi, a jest miejscem , które naprawdę warto odwiedzić, chcemy krótko go zaprezentować i zachęcić do odwiedzenia.
Powstało w miejscu dawnego Muzeum Teatru Starego , które wcześniej również nasi uczniowie zwiedzali podczas jednej z Nocy Muzeów. Obecne jest bardzo nowoczesne. Pobyt w nim (wyznaczony dla 1 grupy trwa 1,5 godziny) jest niezwykle atrakcyjny i absorbujący. Przewodnikami są wirtualni artyści Starego Teatru. Muzeum jest zorganizowane w taki sposób, że zmusza do działania , angażowania się w proces twórczy i myślenia. Interaktywne aplikacje umożliwiają poznanie historii Teatru Starego, najwybitniejszych aktorów i innych realizatorów kilku najlepszych spektakli . Podczas zwiedzania można wybrać sobie różne pola aktywności i przestrzenie . My najwięcej czasu poświęciliśmy na :
- Interaktywne Murale – Scenografia
- Audiotekę – Produkcja Muzyki do Przestrzeni
- Tablety – Aktor / Choreografia
- Warsztaty Improwizacji z Wirtualnym Nauczycielem – Aktor
- Ubieranie Charakteru – Kostium
W tym specyficznym muzeum mogliśmy prześledzić proces powstawania wybitnych przedstawień w zakresie muzyki i scenografii. Mieliśmy okazję np. usłyszeć muzykę graną na żywo w spektaklu „Wróg ludu”, na który organizowany jest wyjazd w czerwcu. Zobaczyliśmy też jego scenografię. Zarówno muzyka jak i oryginalna scenografia zyskała naszą aprobatę.
W tabletach prezentowane są fragmenty ról wybitnych aktorów pokazujące, jak zmieniały się techniki aktorskie na przestrzeni ostatnich 50 lat.
Warsztaty z Wirtualnym Nauczycielem pozwalające odkryć swoją wewnętrzną świadomość i pamięć przebiegają w odrębnych dwóch pomieszczeniach i są świetną „zabawą”.
Najchętniej wybieranym przez nas aktorem-nauczycielem był Jacek Poniedziałek („Nic mi się w życiu nie udaje”) i Bartek Bielan („Jestem sobą”).
W aplikacji Kostium wybieraliśmy elementy z kilkudziesięciu strojów z rozmaitych przedstawień i przyporządkowywali je różnym postaciom , kreując swoje postrzeganie każdego z charakterów.
Dodamy, że przeznaczony czas na zwiedzanie okazał się dla nas trochę za krótki i byliśmy dwukrotnie proszeni o zakończenie, gdyż nie mogliśmy się „oderwać ” od zajmowanych stanowisk działania.
Dodatkowo swoje wrażenia i refleksje z pobytu w tym Muzeum przedstawią uczniowie w Internetowej Gazetce Szkolnej „Kalejdoskop Kulturalny”.
Polecamy i zachęcamy do odwiedzenia Muzeum MICET! :)
Tekst: Julia Suder i Karolina Ślusarczyk 3c
Zdj: Marta Kazanecka, Konrad Danek 3c