Oddziały Gimnazjalne

Szkoły Podstawowej

nr 2 im. Bohaterów Westerplatte

w Myślenicach

Czwarty, a zarazem ostatni dzień naszego pobytu we Włoszech minął nam bardzo ciekawie i przyjemnie. Spędziliśmy go głównie w Rzymie.

Rano wszyscy spakowaliśmy walizki, gdyż po całym dniu zwiedzania mieliśmy już nie wracać do hotelu, tylko od razu ruszyć w drogę powrotną do Myślenic. Do Rzymu dojechaliśmy metrem. Było to duże przeżycie dla niektórych z nas.

Jako pierwsze zwiedziliśmy Koloseum, które niewątpliwie podobało się każdemu. Cudownym było zobaczenie na żywo tej okazałej budowli pokazywanej w wielu książkach i widzianej na zdjęciach. Niedaleko Koloseum widoczny był także piękny Łuk Konstantyna, którego wzniesienie wiązało się z obchodami dziesięciolecia objęcia władzy w cesarstwie przez Cesarza Konstantyna. W okolicach obu tych niesamowitych budowli znajdowało się Forum Romanum, będące centrum religijnego, politycznego i gospodarczego życia starożytnego Rzymu.

Jednym z punktów zwiedzania były także Schody Hiszpańskie prowadzące do Kościoła pod wezwaniem Św. Trójcy. Schody te, choć ufundowane przez rząd francuski, zostały nazwane hiszpańskimi z tego powodu, iż znajdowały się na Placu Hiszpańskim.

Równie zachwycającym zabytkiem była przepiękna Fontanna Di Trevi. Jest to najbardziej imponująca, scenograficzna i wartościowa artystycznie fontanna nie tylko spośród tych w Rzymie. Na początku 1730 r. Papież Klemens XII postanowił zastąpić piękną fontannę zaprojektowaną przez Leona Battistę Alberti w 1453 r. Zaprosił najlepszych artystów tego czasu by zaprezentowali swoje projekty. Wygrał Nicola Salvi i prace zaczęły się w 1735 r. a zakończyły się za panowania papieża Klemensa VIII Rezzonico. Inauguracyjne odsłonięcie fontanny miało miejsce 22 maja 1765 r.

Następnie odwiedziliśmy Panteon. Jest to okrągła świątynia na Polu Marsowym, ufundowana przez cesarza Hadriana w 125 r. na miejscu starszej świątyni, zbudowanej ku czci boskich patronów Rzymu, zniszczonej przez pożar. Należy do najwspanialszych i najlepiej zachowanych budowli starożytnego Rzymu. Od VII w., gdy cesarz podarował Panteon papieżowi jest to katolicki kościół pod wezwaniem Santa Maria ad Martyres (Świętej Marii Panny od Męczenników.).

Wszystkim nam podobał się również Plac Navona wraz ze znajdującą się na nim Fontanną Czterech Rzek. Fontanna jest jedną z najpiękniejszych barokowych budowli w Rzymie. Powstała w połowie XVII wieku, a zaprojektował ją Bernini.

Jednym z zabytkowych miejsc odwiedzonych przez nas był także Plac Wenecki. Plac uważany jest za geograficzne centrum Rzymu, z którego rozchodzą się najważniejsze arterie miasta. Ma wymiary 130m x 75 m. Znajduje się przy nim m. in. Pałac Wenecki, wzniesiony w 1455 r. dla kardynała Pietro Balbo, pochodzącego z Wenecji. Uważany jest za pierwszą renesansową budowlę Rzymu.

Odwiedziliśmy także Zamek Świętego Anioła nazywany inaczej Mauzoleum Hadriana. Aktualnie zabytek ten można podziwiać po lewej stronie rzeki Tybr niedaleko Watykanu. Jest to grobowiec cesarza Hadriana. Zaczęto go budować jeszcze za życia tegoż władcy. Dokładny okres wznoszenia tego obiektu mieści się między 135 a 139 r. Cały ten architektoniczny kompleks ma formę kwadratu, natomiast budowla główna - czyli zamek, ma kształt kolisty. Nie było to jednak mauzoleum przez cały czas, a jedynie do roku 271. Obiekt włączono w poczet obronnych murów. Potem został zamieniony na więzienie. Z czasem budowla stała się fortecą. Dopiero wraz z końcem szóstego stulecia została nazwana Zamkiem św. Anioła. Miano takie nadał jej papież Grzegorz I Wielki, a było to w czasach, gdy to w Rzymie panowała zaraza. W drugiej połowie 13 w. budowla została połączona z Watykanem korytarzami pod ziemią.

Po dotarciu na Plac św. Piotra mieliśmy czas na zakup pamiątek czy zjedzenie posiłku. Wszyscy zadowoleni z dnia pełnego wrażeń, a zarazem zmęczeni zwiedzaniem, wróciliśmy metrem do miejsca, gdzie już czekał na nas nasz autokar. Wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Tekst: Agata Bajer 1a

Zdjęcia: Paweł Biela i uczniowie ;)

Więcej zdjęć – Italia dzień 4 – kliknij tutaj.

Opinie po wycieczce:

Według mnie wycieczka do Włoch była bardzo udana i pełna atrakcji. Najbardziej podobało mi się zwiedzanie Wenecji i Rzymu, ponieważ oba te miasta są piękne. Wenecja posiada malownicze budynki i widoki. Natomiast w Rzymie uwiodła mnie starożytna architektura i rzeźby. Oczywiście Asyż, Monte Cassino oraz Watykan były także wspaniałe. Wszystkie te miejsca posiadają długą i interesującą historię. Według mnie najciekawszymi zabytkami były Fontanna di Trevi oraz Koloseum. Cały wyjazd i odwiedzane miejsca, a także panującą atmosferę wspominam bardzo miło. :)

Julia Sala

Wycieczka była bardzo ciekawa. Zobaczyliśmy najważniejsze i najsłynniejsze zabytki. Spotkanie z dziejami Rzymu, wzruszenie przy grobie Jana Pawła II i na Monte Cassino. Do tego malownicze krajobrazy, baaardzo ciepło + pizza i lody. Kraj godny polecenia. :)

Mateusz Podmokły

Wycieczka do Włoch przebiegała w bardzo miłej i przyjaznej atmosferze. Poznaliśmy "kawał" historii Europy. Włochy jako kolebka starożytności posiadają ogromną ilość zabytków pochodzących z odległych wieków. Każdy z nas był zachwycony Wenecją. Piękne kanały i brak samochodów to świat dla nas nieznany. Asyż żyjący z turystyki, cały na biało wyglądał naprawdę cudownie. Na koniec Rzym, wieczne miasto "powaliło na kolana", za to Plac św. Piotra oraz Koloseum zaskoczyło całą grupę potęgą. Zasmakowaliśmy również specjałów włoskiej kuchni i z pełnymi brzuchami wróciliśmy do naszej ojczyzny.

Według mnie wycieczka była jak najbardziej udana. Myślę, że każdy wrócił zadowolony. :)

Jakub Kurek

Szkoła Podstawowa nr 2 z oddziałami gimnazjalnymi w Myślenicach

ul. J. Sobieskiego 1
32 - 400 Myślenice
woj. małoposkie
tel. (12) 272 13 38
fax (12) 272 13 38

e-mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.