Oddziały Gimnazjalne

Szkoły Podstawowej

nr 2 im. Bohaterów Westerplatte

w Myślenicach

Interblok

 

Ostatnie zajęcia z fizyki w ramach projektu INTERBLOK dotyczyły budowy soczewki gąłki ocznej. Było to nasze pożegnanie z dodatkowymi lekcjami, które towarzyszyły nam od września.

 

Tym razem naszym zadaniem była budowa prototypu soczewki gałki ocznej. Do wykonania tego modelu potrzebowaliśmy: rękawiczkę lateksową, gumkę recepturkę, strzykawkę, różne śrubki oraz plastikową lub drewnianą płytę. Najpierw połączyliśmy rękawiczkę pełną wody ze strzykawką, a następnie umieściliśmy wszystko pomiędzy deseczkami ustawionymi równolegle i połączonymi śrubami tak, aby wypukłe powierzchnie rękawiczki, wystające przez duże otwory, tworzyły powierzchnie boczne soczewki. Później przed naszą konstrukcję ustawiliśmy świeczkę, natomiast za nią kartkę, jako ekran, na którym można było zaobserwować odwrócony, rzeczywisty obraz źródła światła. Zadanie to wykonała każda grupa. Było ono dość trudne, wymagające dużej precyzji, ale każdy dał sobie z nim radę.

 

Nam, klasie 3B, zostaje tylko gorąco podziękować wszystkim nauczycielom związanym z projektem, którzy realizowali z nami poszczególne zagadnienia (p. Zlezarczyk, p. Twardosz, p. Mosiężny, p. Salawa, p. Zduń), a także panu Pawłowi Bieli, który był głównym koordynatorem INTERBLOK-u. Dziękujemy!

 

Mikołaj Krupa 3B

Pełna galeria zdjęć dostępna jest tutaj.

 

 

 

3 kwietnia odbyły się nasze przedostatnie zajęcia z fizyki w ramach projektu Interblok. Tym razem wykonywaliśmy różne modele. Były to: urządzenie, które podniesie wybrany przedmiot na wysokość co najmniej 30 cm; wieża z papieru, która utrzyma przez 10 s telefon komórkowy; instrument muzyczny, który wydobędzie kilka dźwięków oraz labirynt, który dwie kulki będą pokonywać przez maksimum 3 min. Labirynt musiał zawierać trzy zakręty i dwie wymyślone przez nas przeszkody, które pokonywały dwie kulki plasteliny. Oczywiście każda z grup nie przestawała się śmiać, a atmosfera jak zawsze była świetna.

 

26 marca odbyły się kolejne zajęcia z fizyki w ramach projektu INTERBLOK. Tym razem wykonaliśmy dwa bloki za jednym razem. Najpierw wykonywaliśmy opakowanie, które zapewni, że po zrzuceniu z ławki pomidor umieszczony w tym opakowaniu, nie pęknie. Do zrobienia tego zadania mogliśmy wykorzystać tylko dostępne materiały (nie mogliśmy użyć niczego dodatkowego). Kolejnym utrudnieniem był czas. Po 7 min każda grupa odkładała narzędzia i odbyła sie prezentacja naszych prototypów.  Drugim zadaniem było stworzenie pojazdu, który napędzany powietrzem pokona odległość 0,5 m w czasie nie dłuższym niż 30 s. Tutaj także mieliśmy limit czasowy (tym razem 10 min). Użyliśmy do tego m.in. starych płyt CD, rurek do napojów, plasteliny oraz baloników. Zajęcia odbyły się w bardzo miłej atmosferze. Już nie możemy doczekać się kolejnych.

 

Mikołaj Krupa IIIB

Pełna galeria dostępna jest pod tym linkiem

 

 

Kolejne zajęcia z fizyki w ramach projektu INTERBLOK dotyczyły wykonywania gaśnicy Mc Gyver’a. Był to temat, na który każdy z uczniów czekał od samego początku projektu. Nazwa tego urządzenia jest tak tajemnicza, że nie wiedzieliśmy czego się możemy spodziewać. Zadanie jednak okazało się banalnie proste.

 

W 5 litrowym pojemniku, np. po farbie musieliśmy zrobić nieduży otwór. Następnie szczelnie zamknęliśmy wiaderko i tak naprawdę gaśnica była gotowa. Teraz trzeba było odkryć tajemnicę gaszenia ognia za pomocą naszego urządzenia. Okazało się, iż powietrze "wychodzące" z pojemnika działa w tym wypadku jako czynnik gaszący. Wystarczy w nasze wiaderko uderzyć, jednak to wcale do najprostszych nie należało. Trzeba było trafić w jeden czuły punkt z niedużą siłą. Zadanie mimo to wykonali wszyscy bez większych problemów. Zostały nam jeszcze 3 zajęcia z fizyki i mamy nadzieję, że będą przebiegały tak sprawnie i przyjemnie jak do tej pory.

 

Mikołaj Krupa IIIB

 

 

12 marca odbyły się kolejne zajęcia w ramach projektu INTERBLOK z fizyki. Tym razem dotyczyły one konwekcji. Jest to proces przekazywania ciepła związany z ruchem materii w gazie, cieczy bądź plazmie, np. powietrzu, wodzie, plazmie gwiazdowej. Czasami przez konwekcję rozumie się również sam ruch materii związany z różnicami temperatur, który prowadzi do przenoszenia ciepła. Ruch ten precyzyjniej nazywa się prądem konwekcyjnym.

 

Wykonywaliśmy wiele różnych zadań, związanych właśnie z tym procesem. Jednym z nich było utworzenie tzw. komina powietrznego. Polegało ono na włożeniu świeczki do okrągłej rurki. Po włożeniu do niej aluminiowej folii mogliśmy zauważyć ewidentne ruchy powietrza, co świadczyło o tym, że istnieją prądy konwekcyjne. Zajęcia minęły nam bardzo szybko i w bardzo miłej atmosferze. Już nie możemy doczekać się kolejnych zajęć, na których będziemy tworzyć gaśnicę Mc Gyver’a.

 

Mikołaj Krupa IIIB

 

5 marca odbyły się pierwsze zajęcia z fizyki w ramach projektu INTERBLOK. Naszym zadaniem było zbadanie przewodzenia prądu przez różne substancje. Badaliśmy przewodnictwo m.in. cukru, soli, gliceryny, kwasów i zasad. Tworzyliśmy układ, podpinając wiele przewodów, żarówki oraz baterie. W pewnym momencie do układu "dokładaliśmy" naszą substancję i sprawdzaliśmy, czy żarówka świeci. Nie sprawiło nam to wielu problemów, ponieważ juz wcześniej na lekcjach omawialiśmy podobne tematy. Mimo to zajęcia odbyły się w bardzo miłej atmosferze. Miejmy nadzieję, że inne spotkania będą równie ciekawe.

 

Kliknij tutaj, aby obejrzeć galerię zdjęć. 

Tekst: Mikołaj Krupa IIIB

Zdjęcia: Agnieszka Kaleta IIIB

 

02 marca 2012 r. odbyły się kolejne zajęcia INTERBLOK (tym razem podwójne). Na pierwszych, za pomocą różnych pudeł i gąbek tworzyliśmy modele gór fałdowych i zrębowych. Było to dość łatwe zadanie, z którym nikt nie miał większych problemów. W ramach drugiego bloku powtórzyliśmy formy poziomicowe, rozpoznawaliśmy je na mapie hipsometrycznej, obliczaliśmy spadek terenu pomiędzy podanymi punktami oraz wykonaliśmy mapę hipsometryczną. Pierwszy raz z zajęć z geografii wyszliśmy bez brudnych rąk, jednak mimo wszystko atmosfera, jak zawsze, była bardzo dobra. Możemy tylko żałować, że było to ostatnie nasze spotkanie z geografią. Na koniec zostaje nam jeszcze 6h fizyki :)

Mikołaj Krupa 3B

 

Pełna galeria zdjęć dostępna jest tutaj.


 

10.02.2012 r. odbyły się kolejne zajęcia INTERBLOK w naszej szkole. Tym razem budowaliśmy model systemu rzecznego (rzeka główna, dopływy, starorzecza itp.). Użyliśmy do tego m.in. styropianu, gipsu budowlanego, masy solnej. Na koniec sprawdziliśmy czy w razie opadów (w naszym przypadku konewki z wodą) woda spłynie do ujścia, zabierając przy tym zanieczyszczenia.

 

Na zajęciach oglądaliśmy krótkie filmy edukacyjne na temat pracy rzeki w odcinku górnym i środkowym, a także omawialiśmy obieg wody w przyrodzie. Na zajęciach obecna była pani Grażyna Kwiecińska, wizytator i pan Paweł Biela, koordynator projektu INTERBLOK w naszej szkole, którzy obserwowali i oceniali naszą pracę. Zajęcia zakończyły się dużymi sukcesami grup, więc spełnieni rozpoczęliśmy zasłużone ferie zimowe.

 

Mikołaj Krupa IIIB

Pełna galeria zdjęć dostępna jest pod tym linkiem


Szkoła Podstawowa nr 2 z oddziałami gimnazjalnymi w Myślenicach

ul. J. Sobieskiego 1
32 - 400 Myślenice
woj. małoposkie
tel. (12) 272 13 38
fax (12) 272 13 38

e-mail:  

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

JSN Teki template designed by JoomlaShine.com