Oddziały Gimnazjalne

Szkoły Podstawowej

nr 2 im. Bohaterów Westerplatte

w Myślenicach

Interblok

 

Na dzisiejszych zajęciach tematem przewodnim były drożdże – czyli jednokomórkowe grzyby. Zajadając się ciastem drożdżowym zgłębialiśmy wiedzę na temat fermentacji i oddychania tlenowego. Sprawdzaliśmy czy drożdże wytwarzają gaz i czy kiełkujące nasiona grochu wytwarzają ciepło. Udowodniliśmy też, że w balonikach z doświadczenia z drożdżami, w naczyniu z kiełkującymi nasionami grochu i wydychanym z naszych płuc powietrzu znajduje się tlenek węgla(IV).

Zapraszamy do obejrzenia pozostałych zdjęć z Interbloku w Galerii. 

 

 

Nauka przez zabawę i projekty to jest to!:) 

 

12 marca odbyły się kolejne zajęcia w ramach projektu INTERBLOK z fizyki. Tym razem dotyczyły one konwekcji. Jest to proces przekazywania ciepła związany z ruchem materii w gazie, cieczy bądź plazmie, np. powietrzu, wodzie, plazmie gwiazdowej. Czasami przez konwekcję rozumie się również sam ruch materii związany z różnicami temperatur, który prowadzi do przenoszenia ciepła. Ruch ten precyzyjniej nazywa się prądem konwekcyjnym.

 

Wykonywaliśmy wiele różnych zadań, związanych właśnie z tym procesem. Jednym z nich było utworzenie tzw. komina powietrznego. Polegało ono na włożeniu świeczki do okrągłej rurki. Po włożeniu do niej aluminiowej folii mogliśmy zauważyć ewidentne ruchy powietrza, co świadczyło o tym, że istnieją prądy konwekcyjne. Zajęcia minęły nam bardzo szybko i w bardzo miłej atmosferze. Już nie możemy doczekać się kolejnych zajęć, na których będziemy tworzyć gaśnicę Mc Gyver’a.

 

Mikołaj Krupa IIIB

14 października pracowaliśmy przez 6 godzin lekcyjnych – podczas których zrealizowaliśmy 3 zajęcia blokowe.

1. "Jajeczne wariacje"

Na pierwszych zajęciach nauczyliśmy się jak obliczyć objętość przedmiotu o nieokreślonym kształcie oraz jak rozróżnić jajko surowe od ugotowanego bez rozbijania skorupki. Naszym zadaniem było też sprawdzić jak jajko zachowuje się w czystej a jak w słonej wodzie (niestety niektóre jajka okazały się być zepsute i wbrew prawom fizyki pływały w zwykłej wodzie) Udało się nam też umieścić jajko ugotowane na twardo w butelce po frugo (z bardzo wąskim wlotem). Efekty można zobaczyć na filmie:

{youtube}2yUep2ZkzNI{/youtube}

2. "Porównanie gęstości kości ptaka i ssaka"

W kolejnym bloku próbowaliśmy rozwiązać zagadkę dlaczego ptaki latają, a ludzie nie? Wszyscy pewnie słyszeli o pneumatycznych kościach, ale co to tak naprawdę znaczy? Udało się nam zmierzyć gęstość kości ptaków (kurze i kacze) oraz ssaków (wołowe i wieprzowe) i okazało się, że  kości ptaka mają mniejszą gęstość i dlatego są też lżejsze.

 

W piątek, 28 października rozpoczęliśmy część Interbloku związaną z matematyką, która trwać będzie do końca listopada.

 

Temat zajęć brzmiał : Sprawdź doświadczalnie co wspólnego z „boską proporcją” ma matematyka i inne dziedziny życia.


W trakcie zajęć dowiedzieliśmy się, że w takich dziedzinach jak: matematyka, budowa świata roślin i zwierząt, projekty architektoniczne, dzieła sztuki, budowa instrumentów muzycznych odnaleźć możemy pewien ciąg, dzięki któremu wszystkie one nabierają szczególnych walorów artystycznych. Jest to ciąg Fibonacciego, z którym związane jest „boskie cięcie” („złota proporcja”). Dowiedzieliśmy się również wielu ciekawych rzeczy na temat „złotej proporcji” i sprawdziliśmy, czy prawdą jest to, że nasze ciało zachowuje ową proporcję. Nauczyliśmy się też w jaki sposób konstruuje się pięciokąt foremny.

 

Blok można zaliczyć do udanych. Z niecierpliwością oczekujemy na kolejne.Więcej zdjęć można zobaczyć w Galerii.

Sprawdź doświadczalnie: co wspólnego z „boską proporcją” ma matematyka i inne dziedziny życia.

W piątek, 28 października rozpoczęliśmy część Interbloku związaną z matematyką, która trwać będzie do końca listopada.

W trakcie zajęć dowiedzieliśmy się, że w takich dziedzinach jak: matematyka, budowa świata roślin i zwierząt, projekty architektoniczne, dzieła sztuki, budowa instrumentów muzycznych odnaleźć możemy pewien ciąg, dzięki któremu wszystkie one nabierają szczególnych walorów artystycznych. Jest to ciąg Fibonacciego, z którym związane jest „boskie cięcie” („złota proporcja”). Dowiedzieliśmy się również wielu ciekawych rzeczy na temat „złotej proporcji” i sprawdziliśmy, czy prawdą jest to, że nasze ciało zachowuje ową proporcję. Nauczyliśmy się też w jaki sposób konstruuje się pięciokąt foremny.

Blok można zaliczyć do udanych. Z niecierpliwością oczekujemy na kolejne.


Szkoła Podstawowa nr 2 z oddziałami gimnazjalnymi w Myślenicach

ul. J. Sobieskiego 1
32 - 400 Myślenice
woj. małoposkie
tel. (12) 272 13 38
fax (12) 272 13 38

e-mail:  

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

JSN Teki template designed by JoomlaShine.com